MILAD FAKURIAN COPYRIGHT 2019. ALL RIGHTS RESERVED.

The 10th International Public Relations Conference of Iran

دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران
دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران صبح امروز دوشنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سازمان مجامع بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.آئین افتتاحیه دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

در آئین افتتاحیه ابتدا «مهدی باقریان» دبیر کل دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به مدعوین و اعضای هیئت علمی، از حضار درخواست کرد تا به احترام پروفسور معتمد نژاد پدر فقید علوم ارتباطات یک دقیقه سکوت کنند.

وی سپس با اشاره به سخنرانی پروفسور معتمدنژاد در اختتامیه اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در سال 1383 گفت: پروفسور معتمدنژاد در این مراسم خطاب به دست اندرکاران کنفرانس گفت: «شما برای اولین بار توانسته اید جنبه های مثبت ایران را به جهان معرفی کنید. کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانست این را انجام دهد. شما توانستید راه ده ساله را یک ساله طی نمایید.

“باقریان” نخستین کنفرانس بین المللی ایران را نقطه اتصال ارتباطات بین المللی روابط عمومی در ایران دانست و اظهار کرد: با برگزاری این کنفرانس ها، دوره های آموزشی در خارج از کشور و با فعالیت های خوبی که انجام شد، توانستیم مسیر اعتلای روابط عمومی در ایران را هموار سازیم.

وی افزود: متاسفانه در کتاب هایی که با عنوان تاریخ روابط عمومی در کشور به چاپ می رسد، هیچ اشاره ای به نقش بارز موسسات و تشکل های خصوصی در روابط عمومی و فعالیت های انجام شده در این حوزه نمی شود. در ده سال اخیر این موسسات بخش خصوصی بودند که با فعالیت های مختلف خود توانستند زمینه های لازم را برای رشد و پیشرفت روابط عمومی در ایران فراهم کنند.

“باقریان” عنوان کرد: امسال برای اولین بار سخنرانان خارجی از طریق ویدئو کنفرانس به ارائه سخنرانی خود می پردازند. همچنین کتاب “روابط عمومی یکپارچه” برای اولین بار در این کنفرانس منتشر شد. ضمنا کتابچه 24 صفحه ای برگزیدگان روابط عمومی ایران به همت همکاران به زیور طبع آراسته شد که در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

در ادامه، «دکتر محمد مهدی مظاهری»، رئیس دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به موضوع کنفرانس گفت: شعار روابط عمومی یکپارچه از اهمیت نقش روابط عمومی در ضرورت ایجاد انسجام، هماهنگی و تفاهم در یک نهاد، سازمان و در سطح کلان در جامعه حکایت دارد. نقش انسانی، اخلاقی، اجتماعی و کم نظیر روابط عمومی به عنوان حلقه واسط یک نهاد یا جامعه هدف انکارناپذیر است. روابط عمومی یکپارچه، نهادی است که با خلاقیت و مجهز به فن و هنر در راستای مشروعیت بخشی سازمان خود تلاش می کند و در عین حال تلاش می کند با برنامه ریزی لازم، پاسخ گوی نیازها و خواسته های مخاطبان و افکار عمومی باشد.

رئیس دهمین کنفراس بین المللی روابط عمومی افزود: روابط عمومی یکپارچه یک نقشه راه برای برنامه های راهبردی سازمانی است که از طریق اعتماد سازی و با استفاده از پیام های موثر و ابزارهای موجود می تواند سبب تحقق اهداف سازمان شود.

“مظاهری” عنوان کرد: بی گمان وجود این کنفرانس برای تعیین ماهیت گفتگو، تعامل افکار و تامل، ضروری است هر چند محدودیت ها مانع حصول نتیجه کامل می شود. این کنفرانس به عنوان بزرگترین رویداد روابط عمومی در کشور، نیازمند همکاری و تلاش های بیش از پیش مسئولین و کارگزاران روابط عمومی است.

“علی جنتی”، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی ضمن یادآوری عظمت علمی پروفسور معتمدنژاد، پدر فقید علوم ارتباطات ایران، اظهار داشت: نمی توان در جمع صاحبنظران حوزه ارتباطات از جایگاه علمی استاد سخن به میان نیاورد. معتمدنژاد به حق معلمی دلسوز، شخصیتی اخلاق مدار، محققی ژرف نگر، مبتکری سخت کوش و منتقدی منصف و بدون حب و بغض بود. برکسی پوشیده نیست که نهادینه کردن رشته های جدید بسیار دشوار و همواره با مقاومت روبرو است. اما او پدرانه دانش بنیادی روابط عمومی را در ایران نهادینه کرد و کوشید منابع علمی بسیاری را در حوزه روابط عمومی تالیف و ترجمه کند. عنوان پدر علم ارتباطات به حق شایسته این استاد فقید است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه اهل فرهنگ خاموشی راه ندارد، تصریح کرد: شما با نگاه تخصصی و ریزبینانه خود، ارایه یافته های جدید از روابط عمومی یکپارچه را تعبیر و تفسیر می کنید.روابط عمومی یکپارچه در قالب مجموعه ای از فرآیندها و فعالیت های هماهنگ و منسجم که همگی در مسیر دستیابی به هدفی مشترک که در تکاپو هستند؛ معنا پیدا می کند.

وی افزود: در برخی از سازمان ها روابط عمومی تبدیل به اتاق خبر می شود تا بقای حضور مقام سیاسی سازمان را تضمین کند. در این میان اصول خبرنگاری از میان می رود و اغراق، تملق و گاهی متوسل شدن به دروغ باعث می شود که اصول اخلاقی زیر پا گذاشته شود. هدف از سازمان های سیاسی از به کارگیری روابط عمومی در کشور، رسیدن به شهرت، فتح قدرت و دستیابی به رتبه های سیاسی است. بخشی از آنچه امروزه به عنوان روابط عمومی فرهنگی و تبلیغات فرهنگی وجود دارد، به شرکت های فرهنگی مانند فیلمسازی، ناشران صوتی و تصویری تعلق پیدا کرده است که به منظور افزایش فروش محصولات و کسب و کار از روابط عمومی استفاده می کنند.

جنتی در ادامه با بیان اینکه گاهی بنا بر سیاست سازمان، روابط عمومی ممکن است تبدیل به “اتاق تبلیغات” شود و آنقدر به شیوه های سخیف و غیر حرفه ای روی می آورد که مخاطبان را کلافه و مشمئز کند؛ گفت: فعالیت روابط عمومی ها اعم از اطلاع رسانی، تبلیغ، پژوهش، ارتباطات مردمی و نظایر آن باید بر مبنای برنامه ای هماهنگ و یکپارچه شکل بگیرد.

Top